Ook een kleine hefboom kan veel in beweging brengen
In 2024 is het vroegere Snel&Wel onder de koepel Stroom vzw terecht gekomen en werk nu als de Fietskoerierdienst van de Fietserij. Andere naam, ander logo maar nog steeds met ongeziene inzet en enthousiasme. |
Meer werk-kansen bij Snel&Wel
Snel&Wel was al enkele jaren een vaste waarde als het ging over bedeling van drukwerk en pakketten in en rond Aalst, de Vlaamse Ardennen en Ninove. Het bedrijf werkt niet zomaar, maar snel, wel (hoe kan het ook anders) én milieuvriendelijk. Maar nóg belangrijker: de koerierdienst werkt met mensen die moeilijk aan een job raken.
In tegenstelling tot klassieke maatwerkbedrijven ligt de focus vooral op het creëren van doorstroomkansen. Ze bieden kansen aan mensen voor wie een periode van intensief begeleid werk noodzakelijk is om hun weg te vinden op de ‘gewone’ arbeidsmarkt.
We spraken enkele maanden geleden met Nele Voesterzoons, teamleader bij (toen nog) Snel&Wel. Het was een bijzonder boeiend gesprek. Lees je mee?
Wat doen jullie met Snel&Wel?
Nele: Snel&Wel is een fietskoerierdienst. We doen huis-aan-huis bedelingen van flyers, brochures en magazines, zelfs pakketjes. Dat kan informatief of commercieel zijn. We bedelen ook op adressen dan is het vergelijkbaar met het werk van een postbode. We proberen zoveel mogelijk op maat van de klant, maar ook van de koerier, de werknemer te werken. De koeriers rijden met elektrische (bak)fietsen.
Er is een Snel&Wel afdeling in Ninove, waar ik werk, eentje in de Vlaamse Ardennen (Oudenaarde) en eentje in Aalst. In mijn regio, Ninove, zijn we opgestart in 2021 en echt volop actief sinds 2022.
Nele: Het team, dat zijn momenteel vijf koeriers, één logistieke assistente en mezelf erbij, dus samen zeven personen. Die zeven worden aangevuld met hier en daar nog wat vrijwilligers. Sommigen komen drukwerk plooien of samen steken als ze dubbele bedelingen hebben. Ze steken geen gebundelde reclame in de brievenbus dus geen drukwerk in plastic zakjes maar meerdere blaadjes tegelijk bedelen kan wel en dan is het handig dat iemand dat klaarlegt.
Wat bedelen jullie?
Nele: “We hebben vaak stadsmagazines of maandelijkse blaadjes van een stad of gemeente. En dan heb ik bijvoorbeeld de afspraak met Denderleeuw als we de magazines van Denderleeuw bedelen, dan blijven die magazines in het depot van Denderleeuw zodat de koeriers van daaruit kunnen werken. In Lede staat de voorraad dan bij de brandweer. Op den duur hebben onze koeriers dan ook een band met de mensen die bij de brandweer of in de stedelijke depots werken.
In Ninove hebben we dan weer een overeenkomst met de pastoor en nu mogen we de voorraad daar bewaren.
Hoe ziet een koeriersdag er uit?
De koeriers komen hier ‘s morgens om 8 uur aan, dan drinken we koffie en overlopen de planning. Rond 8.30 uur komen ze in actie. Dat is geen probleem hè! Want 6 uur actief op die fiets zitten, is vermoeiend hoor! En tijdens hun rondes zijn ze ook alleen.”
Wat gebeurt er nog, behalve fietsen en uitdelen?
We hebben verschillende rollen, koeriersrollen. Zo is er bijvoorbeeld de planner, dat is een rol die ik vaak opneem. Op basis van de opvolgingsfiche en het tellen van de overschot wordt de factuur gemaakt. De planner beslist wie waar werkt. Zo leren onze koeriers plannen, communiceren en leiding geven, dat geeft zelfvertrouwen. We hebben ook de teller. We ontvangen bijvoorbeeld 18.000 stuks van iets. Die moeten verdeeld worden over de verschillende gemeenten. De teller is dan degene die dat goed opvolgt en verdeelt, samen met onze logistiek assistente.
Andere rollen zijn: de elektrobeheerder die nakijkt of de batterijen goed opgeladen zijn, goed insteken en zoveel meer. Er is ook een persoon die onderhoud en herstel doet, die richt zich dan weer een beetje meer op de fietsen zelf. Dit zou ik verder willen uitbouwen door die persoon een opleiding fietshersteller via de VDAB te laten volgen.
Ik zeg het vaak zo: “Jullie werk is koerierswerk, dat is zeer belangrijk maar daar komt nog een stukje voor en stukje achter. Samen, dat zijn wij.”
Waar staat Snel&Wel voor?
Nele: We staan voor het ecologische en het sociale. Correctheid, op maat werken, creativiteit en duurzame contacten. Dat dragen wij zeer hoog in het vaandel. Ik zeg altijd: “Wij zijn Snel&Wel, maar met de nadruk op Wel. We zijn ook Snel, maar we zijn vooral Wel”.
Hoe is Snel&Wel ontstaan?
Het idee van Snel&Wel is ontstaan dankzij een vrijwilliger binnen Steunpunt Welzijn. Die vrijwilliger was een bejaarde man die verenigingen van deur tot deur bezocht met flyers of enveloppes in de jaren negentig. Vanaf 2002 is Snel&Wel geleidelijk opgestart.
Het voordeel is dat wij een zeer klein groepje zijn en traag maar gestaag hebben kunnen opstarten. Er zijn er twee koeriers van Aalst gekomen voor de opstart. Die zijn er ondertussen al een tijdje, en dan is er eentje bij gekomen, en wat later nog iemand. Geleidelijk aan, één per één instappen, maakt dat het allemaal vlot gaat.
Wat is uniek aan jullie aanbod?
Nele: “De mensen waarmee ik werk hebben, omwille van allerlei redenen, een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt.
Dus proberen wij hen te helpen om die die kloof toch een beetje kleiner te maken. Ik werk hier nu al 2,5 jaar en het is een fijne, kleine groep. Ik heb hier al zo’n prachtige verhalen meegemaakt en mensen zien openbloeien.
Kun je een paar verhalen vertellen?
Wesley is 37 jaar en heeft in zijn hele leven maar één dag gewerkt, in een bakkerij. Hij is altijd onder de radar gebleven. Op 15 à 16 jaar is hij met school gestopt en altijd bij mama blijven wonen, zeer beschermd. Echt generatiearmoede-problematiek. Maar mama is overleden en zo is hij bij het Sociaal Huis terecht gekomen en via hen bij ons. Hij weet veel en is slimmer dan je denkt, maar niet zo contactvaardig. Hij lijkt wel of hij zich moet ‘oppompen’ voor hij spreekt. Maar hier zien we hem openbloeien. Met mij praat hij nog niet zoveel, maar met de collega’s zie ik hem praten en hij durft zelfs al eens een mopje maken. Dat is fantastisch om te zien.
Behalve die dertiger heb ik ook twee vijftigers in het team. Marc heeft altijd in de bouw gewerkt en heeft een ernstig arbeidsongeval gehad, met zware lichamelijke letsels tot gevolg. Daar zijn dan ook mentale problemen bij gekomen, want hij voelde zich uiteindelijk niets meer waard. Hij is dan bij ons terechtgekomen en traag maar gestaag zie je hem weer openbloeien. Hij is degene die fietsen begint te herstellen, want hij is een beetje een handige Harry. Hij neemt de dertigers – die nog nooit een fiets hersteld hebben – mee in dat verhaal.
Christophe is altijd een serieuze rebel geweest maar het verlies van zijn ouders een paar jaar geleden was voor hem het begin van een louteringsproces. Waarom ook altijd zo rebelleren? Helaas is dat in onzekerheid omgeslagen. Maar nu hij bij ons werkt, zie je hem ook openbloeien. Zelf zie ik er een instructeur in, je ziet dat hij de jongere kerels gemakkelijk meeneemt en iets aanleert. Ze kijken naar hem op en hij hoeft geen rebel meer te zijn, hij wordt steeds meer een leider.
Hoe zal het verder gaan met hen?
Nele: De verdere stappen verlopen natuurlijk, het is de bedoeling dat er doorstroom is. We hebben nog wat tijd, want de meesten kunnen na vijf jaar doorstromen, en we zijn nog maar één jaar à twee jaar bezig. We proberen hen vooral veel vaardigheden mee te geven en te laten groeien. Het is de bedoeling dat ze doorstromen en dat anderen instromen, dus het team zal altijd wat wisselend zijn.
Wat doen jullie met de steun van Welzijnszorg?
Dat is bedoeld voor de verdere uitbouw van onze Cargodiensten. Wij hebben een bakfiets nodig met een aanhangmodule zodat wij tot 150 kg kunnen vervoeren. Wij zullen ons vooral richten op afval voor het containerpark. In onze Vlaamse ‘koterijen’ staan nog veel oude microgolf-ovens, oude cd-spelers oude, weet ik het wat ... kleine kastjes. Je moet het je voorstellen als de grootte van een pallet, en daarin kun je stapelen. De afvalmaatschappij, (ik weet niet of dat overal zo is) laat toe dat je tot 125 kg gratis (per jaar) naar het containerpark brengt. Wij mikken op die 125 kg. Om die afval tegen een zeer democratisch prijsje naar het containerpark te brengen voor de mensen. Ons doelpubliek zijn vooral de senioren. En mensen die in kansarmoede of sociaal isolement leven. Geen auto, geen netwerk en het stapelt zich allemaal maar op in tuinhuizen en garages. Met het project vermijden we ook zwerfvuil.
Verder gaan we die centjes gebruiken voor bv. een bache om over het afval te leggen of om de fietskoerier zelf te beschermen. We moeten ook voor hen degelijke regenkledij aanschaffen. En verder wil ik het ook uitgeven aan documentatie. Zo zouden we bijvoorbeeld een dag naar het containerpark gaan en daar foto's nemen, laten uitprinten en lamineren en een boekje maken. Kortom, de steun van Welzijnszorg zal dienen om de fietskoeriers te ondersteunen in hun groei en om hen te helpen met het werk.