De Wereld van Indra: krachtgerichte trajecten voor jongeren
De Wereld van Indra biedt krachtgerichte ondersteunende trajecten aan voor minderjarige kinderen en jongeren van 6 tot en met 18 jaar waarbij schoollopen tijdelijk moeilijk verloopt. Deze keer gaan we in gesprek met Jana Biesemans, teamcoach bij De Wereld van Indra.
Dag Jana, stel je zelf eens voor, wie zijn jullie?
De Wereld van Indra komt op voor kinderen en jongeren (6 tot 18 jaar) die dreigen uit te vallen in hun schoolse traject waarbij de ontwikkelings- en onderwijskansen niet optimaal benut worden. We leggen de nadruk op een preventieve aanpak van de schooluitval. De moeilijkheden worden gezien en de vraag wordt gesteld door het CLB, de school en de context. Liefst vóór de situatie geëscaleerd of vastgelopen is en de draagkracht van de leerkracht, de klas of de school uitgeput geraakt. Ook voor de jongeren die moeilijkheden signaleren door zich terug te trekken is aandacht nodig. We organiseren voor hen een individueel krachtgericht traject, om hen opnieuw een gevoel van eigenwaarde en een positief toekomstperspectief te geven.
We willen met onze werking de draagkracht van scholen ondersteunen en alle voorzieningen voor jongeren en het beleid inspireren.
Wat doen jullie?
We bouwen een aanbod op maat uit dat de jongeren in staat stelt (opnieuw) aansluiting te vinden bij onderwijs, vorming en opleiding. Dit realiseren we door een methodisch en kwalitatief uitgebouwde begeleiding. Dat kan met een tijdelijk, of gedeeltelijk school-flankerend aanbod zijn, of met een intensieve trajectbegeleiding, of een zorgzame ondersteuning van het gezin. Liefst met een goede samenwerking met de nodige bestaande partners natuurlijk. Door een intensieve begeleiding in een 1 op 1 situatie wil de werking de maatschappelijke verbinding tussen het kind of de jongere en zijn omgeving (gezin, school en maatschappij) versterken zodat het een positief levenstraject kan uitbouwen.
We bouwen een aanbod op maat uit dat de jongeren in staat stelt (opnieuw) aansluiting te vinden bij onderwijs, vorming en opleiding
Ook zetten we doorheen het traject in op groepsmomenten om sociale interacties en vaardigheden te kunnen beoefenen. Zowel tijdens schoolweken als tijdens vakantieweken bieden we een ondersteunend en krachtgericht aanbod aan. Wij zetten zoveel mogelijk in op buitenactiviteiten: zorg voor dier, natuur en medemens en huis (zorgtaken). Ons huis is omringt door een prachtige tuin, een centraal gelegen yurt en prachtige weiden, op een boogscheut van Buggenhout bos.
We zetten in op groepsmomenten om sociale interacties en vaardigheden te kunnen oefenen.
We ontmoeten de jongere/het kind in een verwelkomende en positief ingestelde omgeving en verkennen samen met hun persoonlijke ‘kerndeugden’ (uitgesproken aanwezige kwaliteiten) en ‘groeideugden’ (kwaliteiten waar men extra op wil inzetten). Er worden diverse verbindende activiteiten aangeboden en georganiseerd waarbij een jongere of het kind samen met hun begeleider aan de slag kan gaan: samen dieren verzorgen, samen koken, samen eten, samen een spel spelen, samen in de tuin werken, hout bewerken en voorzien voor de kachel in de yurt,…
Via de verbindende activiteiten kan er een vertrouwensrelatie ontstaan tussen de jongere en de begeleider, waardoor de jongere meer vrijheid ervaart om zijn/haar eigenheid te tonen en in te zetten op de kwaliteiten waarin ze willen groeien.
Wat hebben mensen in armoedesituaties eraan?
De Wereld van Indra zet via hun trajecten in op het vermijden van schooluitval en ‘vroegtijdige schoolverlating’, dat zijn definitieve schorsingen of demotivatie bij jongeren. We trachten zo ook het recht op onderwijs en ontwikkeling mee te bestendigen.
Deze preventieve actie kan de kans verhogen op meer jongeren die het onderwijs verlaten met een diploma. Zo kunnen we deze jongeren meer kansen bieden op de arbeidsmarkt en hebben ze meer kans op voldoende inkomen. De grootste voorspeller voor risico op vroegtijdig schoolverlaten is de socio- economische status (SES) van het gezin.
Hoe lager de socio-economische status van het gezin, hoe groter de kans dat jongeren vroegtijdig de school verlaten, zonder diploma.
Hoe maak je het verschil voor hen?
De kinderen, jongeren en hun gezinnen kunnen verbinding met anderen en erkenning voor hun drempels of bezorgdheden ervaren via de georganiseerde overlegmomenten. We trachten hen bij te staan tijdens het traject en hun ondersteuningsvragen te beluisteren.
Door financiële drempels weg te werken, geven we ieder kind en jongere de kans om beroep te doen op individuele ondersteuning op maat wanneer diens schools traject (tijdelijk) moeizaam verloopt.
Hoe verloopt zo’n traject?
We zorgen voor een veilig en positief opvoedingsklimaat. De deugdenmethodiek hanteren we doorheen de hele begeleiding. Wij geven het kind/ de jongere zo vaak mogelijk een compliment en hebben constant oog voor goede eigenschappen, ook wel ‘deugden’ genoemd. We gaan deze benoemen en versterken (bijvoorbeeld geduld, samenwerking, doorzettingsvermogen, humor, …). Iedere jongere maakt zijn eigen deugdensleutelhanger en verzamelt doorheen zijn traject zijn erkende deugden. Een grote trots voor heel wat van onze jongeren.
We gaan vanuit een opgebouwde vertrouwensrelatie met de jongere in gesprek over persoonlijke doelen of uitdagingen die er zijn in hun leven en we proberen hier samen stappen in te zetten. Bijvoorbeeld: positief zelfbeeld en groei van zelfvertrouwen, toekomstperspectief hebben, meer rust ervaren, ... Doorheen het traject begeleiden we de jongere om diverse sociale interacties aan te gaan. We oefenen deze dagelijks tijdens de kringgesprekken, kook- en eetmomenten. Er kan ook bewust gekozen worden om een activiteit te delen met andere jongeren om extra in te zetten op sociale vaardigheden.
We gaan vanuit een opgebouwde vertrouwensrelatie met de jongere in gesprek over persoonlijke doelen of uitdagingen die er zijn in hun leven en we proberen hier samen stappen in te zetten.
Welke steun/hulp heb je aan de projectsteun van Welzijnszorg?
We willen graag kinderen en jongeren bereiken die zich in een maatschappelijk kwetsbare situatie bevinden, waarbij het voltijds schoollopen (tijdelijk) niet haalbaar is en er risico is op schooluitval. De steun van Welzijnszorg zetten we in om de dagprijs te dragen voor kinderen en jongeren waarbij de gezinnen in armoede leven en dit ervaren als een drempel om een krachtgericht individueel begeleidingstraject voor het kind/de jongere op te starten.
De steun van Welzijnszorg zetten we in om de dagprijs van een krachtgericht individueel begeleidingstraject te dragen voor kinderen en jongeren waarbij de gezinnen in armoede leven.
De inkomsten van de dagvergoedingen worden ingezet voor concrete werkingsmiddelen en om het organiseren van dagelijkse werking en aankopen van noodzakelijke (levens-)middelen mogelijk te maken:
-
Specifieke activiteiten: Ingrediënten voor een gezond middagmaal en gezonde tussendoortjes voor de jongeren, begeleiders en vrijwilligers (fruit, groenten, brood, vers beleg, eieren, maiswafels, olijfolie, pindakaas, biologische bouillon, plantaardige melk, …)
-
Begeleidingsmaterialen: methodische materiaal (deugdenkaarten), knutselmateriaal (bijvoorbeeld verf, spuitbussen, klei, …), ontspannende/spelmaterialen (bijvoorbeeld gezelschapsspel)
-
Andere werkingskosten: Dierenvoeding voor schapen, konijnen, ezels, paarden en kippen. (Hooi, stro, granen, gedroogde voeding, …) + medische kosten voor de dieren (dierenartsbezoek, medicatie, ...)
Waar hopen jullie op het komende jaar, wat wensen jullie als organisatie aan mensen in armoedesituaties toe?
Verbinding op diverse levensdomeinen zoals op school, in het gezin, op ontspanningsplekken, in vriendschappen, met de familie, … en erkenning van ieders deugden en krachtige persoonlijke eigenschappen.
‘Verbinding’ dat is mooi, ook in deze tijd van het jaar! En het goede in elkaar en jezelf zien, dat is een uitdaging doorheen het leven, maar het maakt echt wel verschil.
Dank jullie voor jullie inzet voor deze kinderen en jongeren die een lastigere start meemaken. En voor dit gesprek natuurlijk, fijn dat we weer helemaal mee zijn met jullie werking!