Auxilia: vrijwilligers die het verschil maken bij het leren
De vrijwilligers van vzw Auxilia bieden kinderen, jongeren en volwassenen individuele hulp bij het leren wanneer zij nergens anders terecht kunnen. Dat is veel meer dan gratis huiswerkbegeleiding. Ze werken samen met tal van instanties en focussen vooral op de motivatie en het zelfvertrouwen van leerlingen in kansarmoede.
Hun drijfveer? Leerlingen zien groeien op weg met hun vrijwilliger-begeleider. Nieuwsgierig gingen we eens kennis maken met Kristien Fransen. Leest u mee?
Wie of wat is Auxilia?
Auxilia ondersteunt leerlingen die thuis geen hulp hebben, om hun kansen in de toekomst te vergroten. Leerlingen in een sociaal-economisch kwetsbare situatie vinden in de eigen omgeving soms niet genoeg ondersteuning bij het leren. Daardoor verliezen ze soms hun zelfvertrouwen en hun motivatie en lopen ze het risico hun talenten niet ten volle te kunnen ontplooien. Soms verlaten ze het onderwijs zonder diploma.
Wij dromen van een samenleving waarin iedere leerling een steunfiguur heeft om zijn potentieel te realiseren en een eigen fijne plek te vinden in de samenleving.
We zijn een onafhankelijke vzw die bijna volledig steunt op de inzet van meer dan 1400 vrijwilligers. We zijn actief in 13 Vlaamse regio’s en helpen jaarlijks zo’n 2500 leerlingen uit een 800-tal scholen.
Wat doen jullie?
We matchen kwetsbare leerlingen met vrijwilligers uit de buurt die een uur (soms twee) per week individueel helpen met leren en die zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en motivatie aansterken.
In 13 regio’s hebben we een vrijwilliger-coördinator (soms alleen, maar vaak met enkele assistenten of aanspreekpunten) die inkomende leervragen evalueert (die komen meestal via scholen, clb of ocmw), vrijwilligers zoekt, de match maakt tussen leerhulp en leerling, de trajecten opvolgt, bijeenkomsten en vormingen organiseert, lokale contacten onderhoudt en ook soms fondsen werft.
Wat hebben mensen in armoedesituaties aan jullie aanbod?
Steeds meer kinderen uit kansrijke milieus krijgen betaalde bijles. Voor mensen in armoede is zo’n bijles onbetaalbaar. Daardoor ontstaat een oneerlijke kansenkloof in het onderwijs. De begeleiding door Auxilia is gratis, en we helpen alleen leerlingen in een sociaal-economisch kwetsbare situatie die nergens anders terecht kunnen voor hulp bij het leren. Zo willen we die kansenkloof helpen dichten. Onze doelen zijn:
Leerlingen sterker maken: We willen dat onze leerlingen zich opnieuw bewust worden van hun capaciteiten en dat ze daardoor meer zelfvertrouwen krijgen.
Preventie: Door onze tussenkomst willen we voorkomen dat het leerprobleem of de achterstand van de leerling groter wordt. We vermijden ook dat er schoolmoeheid ontstaat.
Integratie: Met onze hulp kunnen leerlingen sneller integreren of opnieuw functioneren in de maatschappij.
Tewerkstelling: Een leerling kan slagen in een studierichting door onze hulp en daardoor meer kans hebben op een job. Soms helpen we ook mensen die hun rijbewijs willen halen om zo te voldoen aan de verwachtingen op de arbeidsmarkt.
Hoe maak je het verschil voor hen?
Wat we telkens opnieuw horen van zowel onze leerlingen als van de vrijwilligers is hoe ontzettend belangrijk het is voor een kind om ‘iemand’ te hebben die er speciaal voor haar/hem is, buiten de schoolse context, bij wie die terecht kan met vragen (in de klas durven ze die soms niet meer te stellen), iemand die in haar/hem gelooft en die samen de schouders onder dat schoolwerk zet. Zo iemand laat de leerling zien dat schoolsucces mogelijk is (al is dat in het begin soms heel klein), en helpt de leerling groeien en weer geloven in eigen kunnen en talent. Iemand die helpt om gemotiveerd te blijven, iemand die ze fier kunnen maken, iemand die de moed erin helpt te houden en bij wie opgeven geen optie is.
In veel trajecten gaat het over het aanleren van een leermethode: hoe bereid ik een toets voor? Hoe plan ik mijn schoolwerk? Hoe weet ik of ik genoeg heb geleerd?
Voor leerlingen met een andere thuistaal dan Nederlands, doen we ook veel aan taalondersteuning. We lezen boeken (voor), nemen hen mee naar de bibliotheek, geven hen zoveel mogelijk spreekkansen.
We proberen ook de ouders zoveel mogelijk te betrekken bij het schoolgebeuren, zodat zij, wanneer onze begeleiding stopt, zelf hun kind kunnen ondersteunen.
> Je kan meer lezen over de impact van onze trajecten in de verhalen op de website van Auxilia: auxilia-vlaanderen.be/onze-verhalen/
Welke steun/hulp heb je aan de projectsteun van Welzijnszorg?
We vragen aan onze vrijwilligers geen pedagogische ervaring of diploma om leerhulp te worden. Het belangrijkste is immers (meestal) om geen ‘leraar’ te spelen, maar om er voor de leerling te zijn als mens, als een nonkel, tante, buur, zus of broer die hen steunt en in hen gelooft.
Toch is het belangrijk dat we onze vrijwilligers vormingen aanbieden, zodat ze zich sterker in hun schoenen voelen staan want de context waarin ze werken is meestal niet gemakkelijk. Zo kunnen zij ook zelf groeien, nieuwe skills verwerven en echte experten in leerbegeleiding worden. Net als de leerlingen eigenlijk ;-)
Met de projectsteun van Welzijnszorg konden we het project ‘Sterke schoenen voor vrijwillige leerhulpen’ realiseren. Zo konden we vormingen aanbieden in verschillende regio’s over onder andere ‘Duidelijke communicatie met anderstaligen’, ‘Leerstrategieën’, ‘Artificiële Intelligentie in het onderwijs’ en ‘Hoe de persoonlijke motivatie van leerlingen vinden’.
Waar hopen jullie op het komende jaar, wat wensen jullie als organisatie aan de mensen in armoedesituaties toe?
We hopen vooral dat we meer mensen vinden die een leerling uit hun buurt willen ondersteunen door (minstens) een uurtje per week langs te gaan. Met één uurtje per week maak je al een enorm verschil! We wensen alle mensen in armoedesituaties toe dat ze niet hoeven wakker te liggen van het feit dat ze kun kind niet kunnen helpen wanneer die het moeilijk heeft op school. En al zeker dat ze daar geen dure bijles voor betalen.
Zelf willen we ons vormingsaanbod voor vrijwilligers nog verder uitbreiden zodat onze leerhulpen de motivatie niet verliezen, zich goed uitgerust en ondersteund voelen voor hun taak en langer leerhulp blijven. Want zo kunnen we samen een groter stuk van die oneerlijke onderwijskloof dichten.
Mooie (leer)doelstellingen! We wensen jullie er dan ook heel veel succes mee, Kristien dank dat we elkaar even konden spreken hierover.